Jak wzmacnia膰 odporno艣膰?

Jak wzmacnia膰 odporno艣膰?

Sezon jesienno-zimowy to czas, gdy cz臋艣ciej 艂apiemy r贸偶nego rodzaju infekcje. Chc膮c si臋 przed nimi broni膰, si臋gamy po r贸偶nego rodzaju suplementy diety czy 艣rodki maj膮ce pobudzi膰 nasz uk艂ad odporno艣ciowy. W g膮szczu wielu preparat贸w, nietrudno o zagubienie 鈥 jednak czy ich stosowanie jest skuteczne? 

Styl 偶ycia a odporno艣膰

Cz臋sto m贸wi膮c o odporno艣ci  i jej wzmacnianiu, my艣limy o po艂kni臋ciu tabletki, kt贸ra zadzia艂a w cudowny spos贸b na nasz organizm i niczym tarcza ochroni nas przed wszelkimi patogenami. S膮 co prawda 艣rodki, kt贸re pomagaj膮 zwalcza膰 infekcje, jednak to, od czego nale偶y zacz膮膰, to zdrowy styl 偶ycia. Regularne dbanie o nasze samopoczucie oraz zdrowie fizyczne jest podstaw膮, by m贸c uchroni膰 si臋 przed chorobami.

Sen i stres

Jedn膮 z rzeczy, o kt贸r膮 bezwzgl臋dnie nale偶y zadba膰 jest odpowiednia ilo艣膰 dobrej jako艣ci snu, kt贸ra pozwala nam si臋 czu膰 wypocz臋tym. Optymaln膮 ilo艣ci膮 b臋dzie 7-8 godzin. Podczas snu wzrasta ilo艣膰 kom贸rek uk艂adu odporno艣ciowego, a ca艂e cia艂o regeneruje si臋. Istniej膮 dane wskazuj膮ce, 偶e osoby niewystarczaj膮co wyspane cz臋艣ciej zapadaj膮 na infekcje wirusowe. Kolejn膮 kwesti膮, o kt贸rej warto pomy艣le膰 jest ograniczenie stresu w 偶yciu. W dzisiejszych czasach nie bywa to 艂atwe, stres jednak powoduje os艂abienie uk艂adu immunologicznego, co automatycznie zwi臋ksza podatno艣膰 na choroby.[[1]]

Aktywno艣膰 fizyczna

Regularna, umiarkowana, b膮d藕 intensywna aktywno艣膰 fizyczna przyczynia si臋 do wzrostu odporno艣ci i zmniejszenia cz臋sto艣ci infekcji g贸rnych dr贸g oddechowych. Zapewnia ona efektywniejsz膮 odpowied藕 naszego uk艂adu immunologicznego,  m.in. poprzez wp艂yw na zwi臋kszenie ilo艣ci kom贸rek, kt贸re bior膮 udzia艂 w zwalczaniu patogen贸w oraz poprawy bariery 艣luz贸wkowej, co ogranicza przedostawanie si臋 bakterii i wirus贸w do organizmu. Regularny wysi艂ek fizyczny pomaga r贸wnie偶 w radzeniu sobie ze stresem.[[2]]

 Co warto suplementowa膰 by wzmocni膰 odporno艣膰?

Uk艂ad odporno艣ciowy wspiera z pewno艣ci膮 prawid艂owo zbilansowana dieta. Codzienne dostarczanie wszystkich niezb臋dnych sk艂adnik贸w od偶ywczych pozwala uchroni膰 nas od wielu chor贸b. Nale偶y pami臋ta膰 o piramidzie zdrowego 偶ywienia i opieraj膮c si臋 na niej, komponowa膰 swoje posi艂ki z du偶膮 ilo艣ci膮 warzyw i owoc贸w, b臋d膮cych 藕r贸d艂em wielu witamin. Warto wspomnie膰 r贸wnie偶 o codziennym spo偶ywaniu min. 2-2,5 litra p艂yn贸w.[1]

Witamina D

Witamina D jest wa偶na dla prawid艂owego funkcjonowania kom贸rek uk艂adu odporno艣ciowego. Jej niedob贸r zwi臋ksza ryzyko wyst臋powania infekcji g贸rnych dr贸g oddechowych. W naszej strefie klimatycznej jeste艣my nara偶eni na niedob贸r tej witaminy, szczeg贸lnie w okresie jesienno-zimowym. Przyczyn膮 jest proces syntezy witaminy odbywaj膮cy si臋 w sk贸rze, pod wp艂ywem 艣wiat艂a s艂onecznego, kt贸rego w naszym kraju w tym okresie jest zbyt ma艂o. Eksperci zalecaj膮 przyjmowanie 800-2000 IU/dob臋 dla os贸b doros艂ych w sezonie od wrze艣nia do maja. Najoptymalniejszym rozwi膮zaniem s膮 jednak badania krwi i na ich podstawie dobranie odpowiedniej, indywidualnej dawki.[[3],[4]]

Cynk

Cynk jest niezb臋dnym dla naszego organizmu sk艂adnikiem mineralnym. Wykazuje on dzia艂anie immunomoduluj膮ce, czyli wp艂ywaj膮ce na uk艂ad odporno艣ciowy oraz dzia艂anie przeciwwirusowe. Istotne jest dbanie o jego r贸wnowag臋 w organizmie, gdy偶 niedob贸r mo偶e powodowa膰 zwi臋kszone ryzyko infekcji. O suplementacji cynku warto pomy艣le膰, stosuj膮c diety ro艣linne. Pami臋ta膰 nale偶y tak偶e o tym, by nie przekracza膰 zalecanego dziennego spo偶ycia, gdy偶 skutkuje to dzia艂aniami niepo偶膮danymi, takimi jak nudno艣ci czy b贸l podbrzusza.[[5]]

Laktoferyna

Laktoferyna to bia艂ko naturalnie wyst臋puj膮ce w ludzkim organizmie. Jest ono polecane osobom z niedoborem 偶elaza, poniewa偶 bierze udzia艂 w jego wch艂anianiu i magazynowaniu. W艣r贸d dzia艂a艅 wykazywanych przez laktoferyn臋 wymienia si臋 aktywno艣膰 przewciwbakteryjn膮 oraz wzmacnianie odporno艣ci. Je艣li chodzi o jej suplementacj臋, mo偶e ona wspiera膰 dzia艂anie uk艂adu immunologicznego oraz zmniejsza膰 cz臋sto艣膰 wyst臋powania infekcji g贸rnych dr贸g oddechowych, szczeg贸lnie u dzieci.[[6]]

Kwasy omega-3

Je偶eli w diecie brakuje t艂ustych ryb czy innych popularnych 藕r贸de艂 kwas贸w omega-3 warto rozwa偶y膰 ich suplementacj臋. Wykazuj膮 dzia艂anie przeciwzapalne i maj膮 znaczenie dla prawid艂owego dzia艂ania uk艂adu immunologicznego. W okresie jesienno-zimowym warto stosowa膰 np. olej z w膮troby rekina.[1]

Witamina C

Suplementacja witamin膮 C najcz臋艣ciej kojarzy si臋 z zapobieganiem przezi臋bieniom 鈥 czy s艂usznie? Witamina C jest bardzo wa偶na dla naszego organizmu i najlepiej gdy przyjmuje si臋 j膮 wraz z diet膮, aby unikn膮膰 jej niedobor贸w. Badania wykazuj膮, 偶e dodatkowa, regularna suplementacja t膮 witamin膮 nie zmniejsza cz臋sto艣ci przezi臋bie艅, mo偶e ona jedynie nieco skr贸ci膰 ich czas trwania.[[7]]

Inozyna 鈥 czy jest skuteczna?

Popularno艣ci膮 w sezonie przezi臋bie艅 ciesz膮 si臋 preparaty z pranobeksem inozyny. Niestety, aktualne badania nie potwierdzaj膮 by mia艂a ona skuteczno艣膰 w leczeniu czy zapobieganiu przezi臋bie艅. Dost臋pne dane wskazuj膮, 偶e nie wykazuje ona istotnej aktywno艣ci w ust臋powaniu objaw贸w grypopodobnych.[[8]]

Wykaz 藕r贸de艂


[1]          Jankowska K., Suszczewicz N.: Naturalne metody wspomagania odporno艣ci w walce z koronawirusem.

[2]          Chastin S. F.M. et al.: Effects of Regular Physical Activity on the Immune System, Vaccination and Risk of Community- Acquired Infectious Disease in the General Population: Systematic Review and Meta-Analysis, 2021, Sports Med.; 51(8): 1673-1686

[3]          Rusi艅ska A. et al.: Zasady suplementacji i leczenia witamin膮 D 鈥 nowelizacja 2018r., Post臋py Neonatologii 2018, 24(1)

[4]          Bouillon R. et al.: Skeletal and Extraskeletal Actions of Vitamin D: Current Evidence and Outstanding Questions, Endocr Rev. 2019 1;40(4): 1109-1151

[5]          Marreiro DDN. Et al.: Antiviral and immunological activity of zinc and possible role in COVID-19. Br J Nutr. 2022 Apr 28;127(8): 1172-1179

[6]          Bronwyn S Berthon et al.: Effect of Lactoferrin Supplementation on Inflammation, Immune Function, and Prevention of Respiratory Track Infections in Humans: A Systematic Review and Meta-analysis, Advances in Nutrition, 2022

[7]          Hemila H., Chalker E.: Vitamin C for preventing and treating the common cold. Cochrane Database of Systematic Reviews 2013, Issue 1. Art. No.: CD000980

[8]          Beran J, Salapova E, Spajdel M; Isoprinosine pranobex is safe and effective for treatment of subjects with confeirmed acute respiratory viral infections: analysis and subgroup analysis from a Phase 4, randomised, placebo-controlled, double-blind study. BMC Infect Dis. 206 7;16(1): 648



W przychodni akceptujemy p艂atno艣膰 kart膮 p艂atnicz膮 oraz kredytow膮 Visa, Mastercard, Maestro.
karty_m

Bezp艂atny dost臋p do bezprzewodowego internetu dla wszystkich pacjent贸w przychodni.

Dane adresowe:

Przychodnia Boche艅ska
ul. Krakowska 27
32-700 Bochnia
14 611 63 63

Gabinet Okulistyczny
885-455-955

Godziny:

Podstawowa opieka zdrowotna (POZ):
poniedzia艂ek-pi膮tek: 08:00鈥18:00
sobota-niedziela: nieczynne

Poradnie specjalistyczne:
poniedzia艂ek-pi膮tek: 07:00鈥20:00
sobota-niedziela: nieczynne

Punkt pobra艅:
poniedzia艂ek-pi膮tek: 07:00鈥11:00
sobota: 07:30-11:30
niedziela: nieczynne